Oct 21, 2008

tasbih usang

hari ini ana kongsi tasbih usang ana dengan seorang gadis istimewa di hati ana. biarpun tempoh pengelanan yang singkat, ana lihat gadis ini udah menucuri perhatian ana. berpewatakan sederhana dan keimanan yang kental, rauta wajah yang tenang, alunan langkah yang waspada, bual bicara ang penuh hormat, dan redupan mata yang malu membuat ana sering tertanya siapa2 dia.



ana kenali dia di RKKTAF. tempat kashi sayang ana untuk semua warga di situ bersemi. tempat jiwa ana berbicara dengan dunia..namanya nabihah. orangnya siqah. ana sudah mula sayang padanya. dia sedang diuji oleh yaa Rabb.

yang terindah pabalia ana mengajar dan berkongsi ilmu dengan calon 2 pmr di home. ( nabihah dan rakan2 : zuraidah, quraisayh,murni,ketty, echa, marziana,azalizah, atiqah,kencana dewi :) ) dia kelihatan seakan2 bersemangat dengan kehadiran ana. senyumannya tembus di sanubari ana. ana begitu terharu bila dia memohon ana untuk solat hajat dan alat tulis nya sekali.. hihi teringat akan abah ana yang solat hajat utk alat tulis. hihi. dan sekembalinya aba di kampus. ana rase rindu padanya. rasa kasih pada nya. dia mangsa teraniaya oleh wali mujbir. dia begitu tabah.

Dan tadi bile ana bersamanya, ana terhibur.. hih dia juga membuat ana mengalirkan air mata pabila dia berkata " kak,ore teringat ko kak setiap kali jawab 9 kertas. kak ore nok tepon kak tapi ader skeling samah (rm 0.50) jah..ore tepon umi ore, tapi mmg ore rindu ko kak..ore segho kak panggil ore dan paling dengar soro kak. " sedih ana.. benarlah gelombang arus rindu ana sampai padanya.

sebelum pulang ana sarungkan gelang tasbih ana padanya. kata ana" kak tak mampu nok wi hadiah ko adik, tapi ni buah sebeh (tasbih) kesayangan kak. kak harap adik guna dan jago molek"

kini tasbih ana sudah menjadi miliknya.semoga deruan zikir itu mengubatkan deritanya dan kalimat suci itu sampai kepada Ya Habibi. kepada Nabihah " ana sayang enti".. moga kita bisa bertemu di syurga..

tasbih usang itu banyak kenangan dengan ana.menemani ana tika susah nak senang. deruan alunan memuji pencipta setiap kali nanbermusafir dan ketika beperang dengan kesakitan. tidak lupa juga semasa memuji kesyukuran terhadap Yaa rahman..kini ana sedang mencari tasbih baru. tasbih itu akan ana kenang sebagai nostalgia diri ana.

selesai menghadiahkan nabihah tasbih kesayagkan ana, ana melangkah pulang. em mencari kelibat seseorang sebelum peergi. ternanti di surau dan ana lihat kelibatnya menjadi makmum di dalam saf bersama adik-adik. yea. dia sedang berbicara dan bertemu dengan Penciptanya. Hamba yang zuhud serta mengaku kekurangan sifatnya. berbaju kemeja jalur2 dan selesai solat bertemu ana di bawah surau. Masih basah raut wajah anta dengan wuduk itu. Ana tertawan dengan sifat sederhanamu.semakin sayang padamu wahai muhammad amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...