Feb 28, 2009

hikmah

langit mendung pada ana!
hujan hanyutkan rasa rendu lagi.

JUMAAT, 27 February 2009
bersamaan 2 Rabiul awal 1430

yea hari ini hari lahir bongsu ana, ijat.
yea hari ni juga genap 7 tahun abah pergi.

puasa hikmah di hati jiwa bagaimana?
terkebil-kebil ana di tengah hari Jumaat.
ana kuat kah hari ini?
walhal ana taksub pada hari Jumaat..
terimbas kembali mimpi kelmarin,
pegang buku, buku menoleh,
lantas mencapai key chain ben itu.
kupandu terus menuju kampung Lebak.

sebak hati ana petang Jumaat itu.
ana ingin bersamanya di hari duka ana.
ana tetap ukirkan senyuman.
terpinga-pinga dia melihat kelibat ana.
kalau dia muhrim ana
pasti bahunya basah dengan tangisan ana.
iman itu pengawal keadaan.
ana hanya tercegat dan tersenyum.
dia jua melemparkan senyuman hati.

juadah berbuka penuh kasih
2 pinggan sungguh memadai
bekalan budu pencicah asli
kiriman dari abang ngah
lampu dahi peneman diri
dari raut wajah sang bapa
hati kecilku terharu
tangisan mengalir halus
indahnya kalau abah ada.

aku rendu lagi.
di embun pagi aku terkasima ;
kata nya "ayah awak juga"
kalau dia tahu hari ini sebenarnya
aku longlai kerna aku rindu abah!
dan dia bersama ku saat ini.
buat aku makin sayang sama dia.

Al-fatihah :(

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...